Jak volat záchrannou službu
- 
		Číslo linky 155 je vždy bez předvolby. 
- 
		Na linku 155 lze volat z telefonu jakékoliv veřejné sítě v ČR (včetně mobilních telefonů). 
- 
		Volání je vždy ZDARMA. 
- 
		Při telefonování z veřejného telefonního automatu nepotřebujete mince ani kartu, při volání z mobilního telefonu nepotřebujete kredit. 
- 
		Zachovejte klid a srozumitelně odpovídejte na otázky operátora. 
CO ŘÍCT?
1. Kde se to stalo
- 
		oznamte z jakého města voláte, sdělte místo, kde se postižený nachází, ulice, číslo popisné. Je-li postižený v bytě uveďte patro a jméno na zvonku. V případě vesnice uveďte orientační body (např. dům proti kostelu se zelenými vraty apod.) 
- 
		při dopravních nehodách a úrazech v terénu se snažte místo co nejvíce upřesnit - nejbližší vesnice, odbočka, kilometrovník na dálnici, číslo silnice apod. 
- 
		Pozor při volání z mobilního telefonu: vždy zdůrazněte, kde se přesně nacházíte - včetně města, z něhož voláte (nemusíte se pokaždé dovolat na nejbližší záchrannou službu). 
2. Co se stalo
- 
		zda se jedná o náhlé zhoršení zdravotního stavu nebo úraz, jakým mechanizmem vznikl a která část těla je zraněná. 
- 
		při dopravní nehodě uveďte, kolik je zraněných a zda je někdo zaklíněn. 
- 
		stručně a výstižně popište stav postiženého (komunikuje? reaguje? při vědomí/bezvědomí, dýchá/nedýchá, popř. zda se s něčím léčí). 
- 
		Pokud víte, oznamte jméno postiženého, udejte jeho přibližný věk. 
3. Kdo volá
- 
		oznamte operátorovi vaše jméno 
Telefon pokládejte vždy jako poslední, vyčkejte na doplňující otázky operátora. V případě závažných stavů se nejedná o zdržení, neboť v průběhu hovoru je souběžně předávána výzva výjezdovým skupinám záchranné služby. Operátor vám poradí jak postupovat do jejich přijezdu.
V nezbytně nutných případech volejte číslo tísňového volání 112. Toto číslo lze volat ze všech mobilních telefonů bez použití SIM karty i z pevné sítě. Hovor může být uskutečněn v cizím jazyce (angličtina, němčina apod). Vzhledem k tomu, že linka 112 je obsluhována Hasičským záchranným sborem ČR a tísňová výzva je poté teprve předána zdravotnickému operačnímu středisku, představuje volaní na linku 112 oproti volání na linku 155 vždy určité zdržení.
	 
	
	
	                                                              Zdroj: Po drobné úpravě a změně pořadí, ZZSPk.
	


